Hva er en Roguelike? Nybegynnerveiledningen

Du har sikkert sett begrepet "roguelike" blitt kastet mye rundt, og du kan være forvirret. Det er fordi det er en forvirrende betegnelse, en som har blitt gjørmete over tid. Men du kan våge å lære hva det er, og nyte en sjanger av spill som du kanskje ikke hadde forstått før.


Hva er en Roguelike?

Det er et godt spørsmål, og ett med et komplisert svar fordi definisjonen av det har blitt veldig gjørmete. Imidlertid er kjernen i hva en roguelike skal være at spillet har nivåer som genereres prosessuelt. Karakteren din lider av "permadeath" - noe som betyr at de må starte på nytt fra et forhåndsbestemt utgangspunkt. I hovedsak bør en roguelike tvinge deg til å lære systemene sine gjennom kostnadene ved feil er bratte.

Selve navnet kommer fra Rogue, en av de definerende klassikerne i sjangeren, som inspirerte senere spill som NetHack. NetHack har eksistert i flere tiår og er fortsatt i aktiv utvikling. Takket være at det er åpen kildekode, finnes det porter for mange dataplattformer, inkludert Android.

Rocketcat Games


Hva tror tradisjonalister?

Det er ingen definisjon, men noen roguelike-entusiaster satte seg for å lage noen retningslinjer. Berlin-tolkningen av en roguelike ble definert på den internasjonale Roguelike Development Conference i 2008. Dette definerer en rekke faktorer med høy verdi og lavt nivå som går inn i et roguelike-spill. De permedeath-aspektene og genereringen av tilfeldig miljø er nemlig to av nøkkelfaktorene som går inn på hva en roguelike er. Men du finner også funksjoner som spill som er turbaserte og rutenettbaserte, eller til og med med verdener som er representert med ASCII-tegn.

Vær oppmerksom på at det er noen mennesker som er uenige i viktigheten av disse faktorene, eller hvordan de påvirker definisjonen av en roguelike. Men disse faktorene er i det minste noe definitive for hva en tradisjonell roguelike skal være.


Så mange Roguelikes er ikke Roguelikes?

I hvert fall ikke av Berlin-tolkningen. Når du hører begrepet roguelike, kan du få alt fra en top-down ASCII kunst fangehulls crawler til en kule helvete dual-stick skytespill.

Hvorfor er det så komplisert?

Vel, spill begynte å dukke opp på slutten av 2000-tallet og begynnelsen av 2010-tallet som hentet inspirasjon fra roguelikes uten nødvendigvis å bruke konvensjonene i sjangeren. Noen unngår hele "start fra ingenting" -aspektet som roguelikes ofte har, noe som gir spillerne permanent progresjon å starte og jobbe mot.

Spesielt ble flere av disse roguelike variant-spillene økonomiske suksesser. Spelunky kan vise seg å være det mest innflytelsesrike roguelike-inspirerte spillet fordi det introduserte mange av roguelikes konvensjoner i et utfordrende plattformspill. Dens intense vanskeligheter avviklet og gjorde spillet til en virkelig prestasjon for de som kunne slå det - og de som konsekvent kunne gjøre velfortjent anerkjennelse i de hurtigløpende samfunnene. Den daglige modusen inspirerte også flere andre spill til å bruke lignende funksjoner.

Et par andre spill som fortjener omtale inkluderer FTL, som fungerte spektakulært som et spill som spillerne kunne lene seg tilbake og nyte i timevis mens de reiser gjennom verdensrommet. Hardcore-modusen til Diablo, som ga spillerne ett liv, introduserte mange av elementene i roguelikes til spillere i et format som var mer kjent for dem enn hva en tradisjonell roguelike ville være.


Hva heter Roguelike-inspirerte spill?

Vel, selv om Berlin-tolkningen er fleksibel på hva som er og ikke er en roguelike - noen spill er mer roguelike enn andre - terminologien for disse roguelike offshoots er ofte kronglete. Begrepet "roguelite" brukes av og til for spill som har elementer som permadeath og prosessgenerering, men få av de andre høyverdige eller lavverdige roguelike-elementene. Imidlertid er denne neologismen ikke alltid brukt. Du vil ofte se uttrykket roguelike-inspirert, men å bruke dette kontinuerlig kan bli kjedelig. Noen ganger er det bare å si at et spill er et roguelike som adjektiv - for eksempel et "roguelike dual-stick shooter" - godt nok til å formidle betydningen av hva spillerne kan forvente av et spill i kjernen. Noen ganger blir disse begrepene misbrukt, men det er i det minste gode utgangspunkt for de som i kort form lurer på hva et spill som bruker begrepet kan være.

Hvordan kommer jeg inn i sjangeren?

Først og fremst, vet at roguelikes er nesten jevnt vanskelig som en sjanger. De er bygget rundt å gi spillerne utfordrende systemer som må mestres - og feil vil bli straffet. Du må gi roguelikes et skikkelig skudd før du dykker inn.

Denne listen over beste Android-roguelikes står fremdeles som en flott liste over spill, men en som ikke er på listen kan være et fantastisk inngangspunkt: Sproggiwood. Dette er hva som skjer når veteranutviklere besatt av roguelikes (deres spill Caves of Qud i tidlig tilgang på Steam er utrolig dypt) lager et spill som er tilgjengelig for spillere på inngangsnivå. Med bygningselementer og forskjellige verdener du kan starte fra, er dette et godt valg for de som ønsker å gi roguelikes et skudd for seg selv. Etter det er spillene på den beste roguelikes-listen, og til og med noen mer ukonvensjonelle action-roguelikes som Downwell vel verdt å spille.

Skal jeg spille Original Rogue?

Du kan absolutt - vi anbefaler NetHack som et godt utgangspunkt - men vær oppmerksom på at disse klassikerne, tidlige 1980-tallet roguelikes, er utrolig vanskelige. Dette er av to grunner: den ene har spill blitt mye enklere og mer tilgjengelige siden Rogue. Å dykke rett inn i Rogue ville være som å prøve å spille Dragonforce's Through the Fire and Flames on Expert fra Guitar Hero 3 første gang du plukker opp plastgitarkontrolleren. Du må jobbe deg opp fordi du ikke er fra den spillkulturen. Spill, forstå og bli kompetent på flere andre roguelikes først, og gå deretter inn på NetHack.

Det du kan bli imponert over er hvor dype de opprinnelige roguelikes kan være, hvis du kan komme forbi den forenklede grafikken og den bratte læringskurven. Det er et spill som er dypere og mer komplekst enn til og med mange moderne spill med store verdener og nydelig grafikk. Det er kompromissløs frihet, men med det kommer mange utfordringer å trives. 

Og det er derfor sjangeren trives frem til i dag - selv om den har blitt annerledes enn dens opprinnelse, gir roguelike-sjangeren i alle sine permutasjoner store belønninger til spillere som er fascinert av hva disse spillene kan tilby. De vil teste deg, men tilfredsheten kan være enorm.


Legg igjen en kommentar