En VMAP_C-fil er en kompilert kartfil som brukes av spill med Source 2-motoren, for eksempel DOTA 2 og Robot Repair. Den inneholder et kart, som omfatter utformingen av baner, gamle, fontener, kaserner, runer, tårn, nøytrale leirer, butikker og andre kartelementer. VMAP_C-filer er kompilert fra .VMAP filer ved hjelp av Hammer Editor, som deretter brukes i spillet som kjører Source 2-motoren.
VMAP_C-filer ble introdusert med utgivelsen av Source 2-motoren og erstattet .BSP -filen, som ble brukt av Source 1 motorspill. VMAP_C-filer brukes mest av DOTA 2, men kan også brukes av andre spill som bruker Source 2-motoren.
Du kan opprette VMAP_C-filer med Valve Hammer Editor, som er inkludert i Source SDK og DOTA 2 Workshop Tools. Når du er ferdig med å endre en VMAP-fil, må du bygge den inn i et kompilert kart (VMAP_C-fil), som er pakket i en .VPK -fil. Velg Fil → Bygg kart, velg innstillingene dine, og klikk på Bygg for å kompilere VMAP-filen.