.bsp Filutvidelse
Filtype Quake Engine Game Map File
Utvikleren | id Software |
Kategori | Spillfiler |
Format | Binary |
.BSP alternativnummer
En BSP-fil er en kartfil som brukes av spill utviklet med en av Quake-spillmotorer. Den inneholder oppsettinformasjon, objekter og ressurser for et nivåkart. BSP-filer brukes av mange spill, inkludert Quake, Quake 2, Quake 3, Half-Life, Half-Life 2, Team Fortress, Counter-Strike, Counter-Strike: Condition-Zero, Portal og Call of Duty: World at Krig.
BSP står for "binær rompartisjonering", som er en teknikk som bryter opp intrikate polygoner i konvekse sett. Dette gjør at 3D-kart kan gjøres raskere. BSP-filer består av "klumper", som er biter av data som er definert i filoverskriften. Disse inkluderer Entiteter, Noder, Vertices, Planer, Leaves, Synlighet, Faces og Textures.
BSP kartene er kompilert i et binært format. De kan kompileres fra .MAP filer ved hjelp av verktøy som Q3Map2 og Irrlicht. De kan også opprettes ved hjelp av id-programmer som GtkRadiant og DarkRadiant.
Siden BSP-filer er kompilert fra kartredigeringsprosjekter, blir de vanligvis ikke endret direkte. Noen BSP-kort dekompilere finnes, for eksempel Q3Map2, EntSpy, Vmex og BSP2MAP, men de dekompilerer vanligvis ikke BSP-filer på riktig måte.
Quake-motorer som bruker BSP-filer, inkluderer ID Tech 1 (Doom Engine), Quake Motoren (den originale Quake-motoren), id Tech 2 (Quake II Engine), id Tech 3 (brukt opprinnelig for Quake III Arena) og id Tech 4 (opprinnelig brukt til Doom 3).
Siden ventilens kildemotor stammer fra Quake-motoren, bruker den også BSP-filer for kart. Kildemotoren ble brukt til å utvikle spill som Half-Life 2 og Team Fortress 2.